1
Home > Nieuws > Onderzoek wijst uit hoe metaal 'moe wordt'

Onderzoek wijst uit hoe metaal 'moe wordt'

Woensdag 28 Oktober 2020

Ondanks dat metaal ontzettend sterk is, zal er slijtage plaatsvinden nadat het lang genoeg gebruikt wordt. Aanhoudende, herhaalde belasting op het metaal zorgt er uiteindelijk voor dat het bezwijkt. Onderzoekers van de Johns Hopkins universiteit hebben een manier gevonden om het verloop van deze ‘metaalmoeheid’ in beeld te brengen. De test die zij hebben ontwikkeld, kan breuken in een vroeg stadium al voorspellen. Een revolutionair onderzoek dat ook impact heeft op de toekomstige metaalindustrie.

Onderdelen in de vliegindustrie

Vooral in de vliegindustrie worden onderdelen regelmatig vervangen. Dat gebeurt meestal periodiek, dus niet pas wanneer een onderdeel ook daadwerkelijk zichtbaar aan vervanging toe is. Dat wordt voornamelijk uit voorzorg gedaan. Een onderdeel kan immers beter voor de zekerheid vervangen worden omdat het alsnog microscopische scheurtjes kan bevatten die niet met het blote oog te zien zijn. Deze scheurtjes kunnen tijdens een vlucht breuken worden, met alle gevolgen van dien.

Hoog prijskaartje

Het periodiek vervangen van onderdelen gaat gepaard met hoge kosten. Het is daarom niet gek dat onderzoekers al een lange tijd druk bezig zijn met ontwikkelen van manieren waarop slijtage van metalen voorspeld kan worden. Toch liet het vinden van de oorzaak van metaalmoeheid lang op zich wachten. Onderzoekers van de Johns Hopkins universiteit lijken nu een oplossing te hebben gevonden.

Vermoeid metaal

Het onderzoeksteam heeft een manier ontwikkeld om het verloop van metaalmoeheid nauwkeurig in beeld te kunnen brengen. Ze hebben hun methode getest op nikkel door snel herhaalde belasting op het metaal uit te oefenen. De ontwikkeling van de metaalmoeheid hebben ze vervolgens nauwkeurig gevolgd. Het team vond een verband tussen de belasting aan het begin van de test en de uiteindelijke locatie van de breuk in het metaal. Met behulp van de test is dus te voorspellen waar het metaal uiteindelijk kapot zal gaan. Dit is natuurlijk revolutionair en kan in de toekomst een hoge besparing opleveren.

Een greep uit de deelnemende bedrijven